Posts

energy topics again, sharing as an example on how i perceived things now.

Peace Be Upon To You, Peeeeeeeps! Aku memang seorang yang consistent lah.walaupun post sebulan sekali.  I would post my thought. Sebab aku rasa thought process aku different from the other persons. Generasi millennial yang woke. I don't know. Maybe just terbiasa independent. Ok back to energy topic. Where the attention goes to where energy flows. I had things in mind yang aku kena ubah cara aku solve problem dulu. Kalau dulu aku cari kawan untuk express. Because life happens to me. Now, I create my own life. Takkan nak merungut lagi kat member, betul tak?  Decision untuk kahwin je pun dah satu benda yang besar aku create untuk create life sendiri. Decision ada anak pun sama. Decision beli rumah Decision nak revamp financial planning, nak create business. Decision besar besar yang kita dah buat takkan kita still nak orang lain tanggung the emotional burden? its super unfair to people around us. My energy is too big untuk bergosip. Sembang hi hi bye bye ok lah. Nak merungut no m...

Ilmiah readings

Peace Be Upon To You, Peeeeeeeps! Hope this post will open some of me and your mind. Memeningkan but worth to know.  Pernah tak dalam satu situasi tu korang rasa penat. Happy but sad? Or numb and sad. But you pin it down. Then stress. Do we really need to be stress in life? tambah waktu waktu tight ni.  Ni bukan kes golongan genz je, ni milennials boomer and dsb. Pun sama. Ada teori mengatakan dunia sekarang berpaksikan frequency dan energy.  Contoh: Cerita Gaza diserang and the other bad news files news tu. So kita nak fokus yang mana.  Back to the words where is attention goes to where energy flows. Fokus is attention. Energy is currency yang mendatangkan faedah, rezeki, kebaikan dan sebagainya. If focus you ke news yang you don’t even like it in bottom of your heart. the energy flows to you will be, the bad bad one.  But if you focus ke news yang best best, or sad like some one needs help like Gaza now. The energy will returns to Gaza, orang akan sympathize a...

I want to be my higher self.

Peace Be Upon To You, Peeeeeeeps! Quuuuick update! after long hiatus Am start on planning to take bigger responsibilities. I am opt for continue adding my  tangible goals .  I have had my current list of goals crossed. However, I still add more. Tamak eh. Allah pembuka jalan. Moga ada Nur. 🤭 BUT, there is hiccups! Hiccups that I think will break me down. But then, opss not yet. I can handle this too. (Quite big for me this time)   I have worked on myself mentally and physically after my second deliver, and masalah bertambah tambah afterwards in terms of work. which I have expected it. And then I studied where does it came from. And found the issue. Now its time to settle it.  Honestly, I dont cut people off these days, I really dont want to. but I need to prioritize which information need to be processed on my level. That is very important. Other wise, its all none of my real business. Tapi Allah no syatu k. Moga Anda pun dapat selesaikan masalah di fikiran anda tan...

2nd Pregnancy experience

Hi guys. Assalamualaikum. Sorry for loooooong overdue for my life update. No one cares, but who cares anyway. By the way, kita dah move in from Cyberjaya to Perak. hee. Thank you husband and family i (abang zu) sebab membantu in terms of booking lori, drive lori, angkat barang turun naik. I duduk je sebab tak larat. Long story short. Kita tak sedar pun kita pregnant second baby masa pindah tu. 4 months dah waktu tu. Hectic life, work, family and all in between. Life transition is hard. Kau nak move in tempat baru. Suasana baru, Manjung panas ya. so nak setup internet untuk kerja, nak pasang aircond - eletric utilities, nak beli semua semua. So soooo tiring. but, Alhamdulillah.  All went well. Masih lagi dengan plan nak load more furniture. Tapi kitonyo tak aesthetic ya. Ijat pulak sejenis "jangan nak ngebat aje ye." "Beli untuk fungsi bukan untuk cantik" K ---- Sekarang nak cerita apa? 2nd Pregnancy. OK. Wasn't planned so much for this pregnancy. Kita banyak dep...

July again. Hi~

Image
Peace Be Upon To You, Peeeeeeeps! Not travel. But I am rewarding myself :) with airasia. free gift on birthday month! 

Interior Design Rumah Ala Ala Muji - Pinterest Made Of.

Image
Peace Be Upon To You, Peeeeeeeps! Disebabkan rumah sekarang sewa, tapi pattern nya ala ala jepun. Dinding kayu. So kita nak hias, tak boleh. Sebab contract sewa setahun je, lepas habis contract kena renew. So kita nak berangan design rumah beli. Alhamdulillah. Was bought it in 2018. Sebelum dapat jodoh. But I am a practical person - tak perfect tapi fikir banyak. Jodoh sebolehnya dekat dengan rumah mak dia. So my house should be around that area. Perfect, to the plan. Color/Theme: Minimalist color Kitchen kabinet macam nak buat sendiri. Haritu pegi IKEA. Pancing mata ijat untuk tryout something we are comfortable. Tak sakit mata. Simple, and fully storage based.  Idea:  Maybe you can copy it too.  Study Area + Work area + Prayer room area : Yela plan nak ambil master lah, phd lah, kerja la, wfh la kan. Simple, pimple dimple.  Bedroom : This can be added to guest room. :) Good idea.  Garage / Store: for Ijat (KIV) Halls: KIV.

First time mum :)

Peace Be Upon To You, Peeeeeeeps! The joyness being a mum is a huge experience, all of my feelings are in it. 9 months of her life now. I enjoyed it so much. Cherish the struggles. When she calls me by patting on me. I responded.  Cheeky smiles when I tease her. We tease her. Sleep literally everywhere. Her weaknesses is her strength. My weaknesses is she herself. I cry alot for her. She is my teacher. I am happy to for her. Happy 9 month baby HZ. I love you. We love you.

Be calm and be prepared

Peace Be Upon To You, Peeeeeeeps! Just one or two simple rule yang I think I can apply, and so does to you. 1. Dalam hidup kita ni tak semua yang kita nak kita akan dapat. Tapi apa yang kita dapat tu adalah apa yang kita perlukan. 2. Respect is always earned. Kalau kita crave for respect. None of them would come. We will feel upset.  4. Treat people the way you want to be treated. If you could not settle now, settle it later.  5. Don't promise things you cant buy.  6. Rest is not to quit, rest to meditate and reflect.  7. Always have goal. Target. smallest target is also a target. 8. Petty things will eat you alive. Stay away of it.  9. So does big things. So, just keep everything low. 10. Life is a boomerang. What you throw, will always return respectively. 11. Patience is hard. Everyone knows it. So, forget all about it, or what's triggered it.  12. We cant change people, but we can change ourself. 13. Our life is a progress. Three steps to apply: To do, ...

Rindu Travel.

Image
Peace Be Upon To You, Peeeeeeeps! I love being married and in a relationship. Tapi tadi tengok video Fukuoka. Hihi. Rinduuuuuuuuuu! Attachment here: I will do a comeback!

Next goal after Baby, InshaAllah

Peace Be Upon To You, Peeeeeeeps! Alhamdulillah sebab dah achieve banyak benda. Allah maha tahu. Degree Rumah Kereta Kahwin to most cute man in this world (jangan tengok time dia marah lah, tak cute langsung) And Pregnant (Now dah week 33 :)) Tapi kita mana kenal erti puas (tibah) Nak Sambung study Master PHD dalam bidang business. And aside from that:- Umrah Haji In terms of kerja, hopefully the years goes by, Moga Allah mudahkan career kita. Moga Allah mudahkan rezeki ijat jugak. Dia senang je goal. Nak beli tanah, nak bela kambing, jual 😅

Syukurlah

Apa kita ada ni syukur lah. Dari tengok apa orang ada kita takde. Takkan lega.  So keep bersyukur.

Picture, my wedding day.

Image

Nothing as eternal as Allah

Sebenarnya disebalik kegembiraan terselit jua kesedihan. Disitulah kehebatan Allah jadikan bagi tiap manusia.  None of us know whats best for us, whats future hold and what will be serve in our plate. To understand better, yes. We need to slow down. And be resourceful. Be humble and be quiet. To be calm. We should have the perfect trust that Allah is Eternal and so powerful, to him only we trust and rely to. We cannot do so much, with out his help.  Moga Allah tempatkan mereka yang telah tiada bersama mereka yang beriman. Ameen. 

Married Life (Versi Nikah and Wedding during PKP - Part 1)

Image
Peace Be Upon To You, Peeeeeeeps! Lets welcome me to this new journey. From a bachelor to being a wife. Alhamdulillah. Just nak buat sharing, open sharing pasal my journey nak selesaikan majlis kahwin masa pkp Pada awalnya bukan aku yang plan nak kahwin masa masa pandemik ni. Tapi Izzat cakap, kalau tak kahwin sekarang nanti jadi lagi lama proses. Dia pun umur nak masuk 30, risau lambat kahwin, lambat dapat zuriat. Mungkin dia pernah ada doa dalam solat, nak kahwin by 30. Allah makbulkan. That his kind of prayer.  For me, follow je. Anything, dia kena handle lah. Sebab dia suami. Bila tanya abah, abah asalnya pun setuju nikah je, kalau tak dapat buat kenduri pun takpe. Dah ada anak nanti pun boleh kenduri. Tapi aku punya plan pun nikah je, tapi kat rumah, sekali gus majlis kecik je.  Kakak aku tak setuju buat kat rumah, segan katanya. Aku pun tak faham sangat apa segannya. Yang pasti, gotong royong kat rumah tu renyah. Family prefer hotel,dewan or kedai makan. Which is, easier...

Wedding Preps

Bismillah... Amboi nervous. But, yeah. all for Lillahita'ala. I have all things prepped. And masa plan semua ni, memang sedar dan aware yang covid-19 dah wujud. And nothing else we can do, else plan yang ada kita postpone. Rumah sewa pun dah selesai. I m about to moving in. Pilih tempat yang tinggi, and ada lif. So far Cyberjaya is the place. Nikah and the forms pun dah selesai. Cuti pun dah selesai. Kadi pun dah "okay nanti seminggu sebelum remind saya" Resepsi event pun dah selesai. Tapi yang ni probably postpone. Takmo doa, tapi gaya macam nak PKPD je. Kes melambung naik. Setakat ni Selangor paling tinggi.  Baju Nikah. Selesai. Hahaha walaupun drama sungguh ya baju nikah ku ini. Tapi, move on sis. We gotta do other important  things.  Masalah aku dengan baju nikah no 2. Does the color of pearl white, white, off white, marshmallow, snow white different or is it the same? "Weh putih ni kenapa banyak tone eh?" --  nak match kan mask pun satu hal jugak. but im ok...

Why him.

Peace Be Upon To You, Peeeeeeeps! Alhamdulillah, sekarang ni Allah mudahkan urusan ku. Tapi, setiap keputusan aku selalunya, aku discuss dengan abah. Abah and mak has the right to see if I choose the right thing/people/job. Or not. Despites of apa orang kata why him. I dont really mind that. Syurgaku terang terang dibawah telapak kaki mak ayah sebelum kahwin. Dan dah kahwin nanti, bawah tapak kaki suami. Jadi, mana yang lebih utama sekarang, mak abah. Then Suami. Hope people clear about this. Or kalau tak kisah, lagi better. InsyaAllah. Alhamdulillah. And bakal suami, orang perak. To be exact, ex-student juga masa aku sekolah menengah dulu. Jadinya, kami sependapat nak duduk kat Selangor lepas kahwin atas sebab punca mata pencarian dia boleh dapat kat mana mana, tapi untuk aku agak kurang sesuai kat perak (speak based on reality, and fact check). Dah discuss punya discuss, peluang kerja aku kat Selangor lebih banyak dari kat perak. Mak si dia pun okey, kalau nak pindah..  Doakan bo...

July is my fav month!

Peace Be Upon To You, Peeeeeeeps! I have met him on June. Yet still forgot this month is my birthday month. Family and friends is around. Also i am in good state of financial, which is Alhamdulillah. Officemates treat me my birthday. I dont know what to do. We also plan something big for this month or next month. Little hiccups is okay, all good. I am good. Theeeeeen, yea everything okay for now. Alhamdulillah..

Aim

Its time to fix myself. Buat apa pun just untuk fix diri sendiri. Age increased day by day. Duit banyak, harta menimbun pun. Ke tanah juga kita. Mati itu pasti. Orang tetap akan terus berkata. Punca, sebab kita dah tak layan dia macam dulu. Kita dah penuhkan masa kita sebaiknya. Peluang? Yes, peluang untuk jadikan diri ini inspirasi. Sebab dah memang terinspirasi. Dengan orang yang sebarkan yang baik baik. Aim. Target aku. Bila dah menjelang umur 30-40-50 dan keatas. Aku tak nak rasa rugi untuk umur aku yang sekarang. "Rugi rasa sebab tak start fikir macam ... dulu" "Rugi rasa sebab tak start dulu..." Kot kalau dah mati. "Rugi tak taubat dulu" Satisfied for every effort invested. Tak serabut. And tuhan dah sediakan segalanya sebenarnya cukup untuk kita, just rasa bersyukur. :) Take a chill pill, and rest well world.

Yang tersurat dan tersirat

Image
Bahagia hanya kita je boleh rasa.

Rindu Kanak kanak 1 dan 2

Peace Be Upon To You Sahabat Kenangan paling indah adalah bila kita tak menjemput ia hadir. Allah kurniakan aku sahabat yang paling ikhlas. Dalam tuturnya ada fikir. Dalam katanya ada sayang. Dalam nasihatnya sering memandang jauh kedepan. See you di IPT. Dari zaman sekolah, hingga hujung usia. Bahkan kini kita masih  lagi berteman. Pernah dulu, Kita janji atas pilihan, apa akan kita pakai diwaktu pernikahan salah satu dari kita Teman dari kafe ke pasar, pasar ke dorm Keadaan paling cemas dalam hidup Waktu aku senang bila teman aku ni baik baik aja Kerisauan ibarat adik dan kakak Kasihan Bingung lagi Maaf, walau aku tak boleh salahkan takdir. Aku harap dapat bantu, jika ada waktu.