Mimpi: Marnie pernah ada disini


Pemandangan rumah yang cantik. Berhadapan tasik. Dihadapan rumah pula, terdapat pokok pokok renek. Gaya macam pokok bunga raya, tapi english style. Kagum aku.

Aku melihat dari atas. Mungkin dari awan kurin. Kelihatan suami isteri, dan seorang anak kecil. Sang ayah seperti sedang membaca sesuatu, buku barangkali.

Ibunya, memasak didapur. dan anak kecil itu bermain disekitarnya.

Sayu hati. Tetap kelihatan dari pandangan aku. Bahagia. Aku nyaman. Sayu tapi nyaman. Mungkin aku ada lagi benda belum selesai. Atau mungkin ini satu recap dari cerita When Marnie Was There - ciptaan Studio Ghibli yang sesat masuk dalam mimpi aku. Dua hari lepas aku sebelum tidur, aku tengok kartun ni.

Terjaga.

Mimpi mainan tidur.
Selalu aku akan persetankan. Tapi untuk mimpi yang berulang ulang ulang kali ni. Aku mampu sembang dengan kawan je.

Kawan pun baik suka dengar. Alhamdulillah. Being honest is always good. And never think twice to do something good. Niat pun dah dapat pahala bila buat baik ni.

And, biasanya first intuisi adalah yang terbaik.

Nota kaki: Kita semua adalah rasa asli suatu masa lalu, sehinggakan yang asli itu adalah kita. Setelah itu, ada yang lain, dan kemudiannya ada yang lain lagi. Kita bukan lagi yang asli itu. Kita terbazir. Tetaplah kembali asli, untuk dapat suatu yang asli. Mungkin lebih baik.







Comments

Popular Posts